Hela internet pratar om…

… Jean-Claude van Damme. Och Volvo lastvagnar. I samma mening. Den belgiske kampsportaren och skådespelaren, i vars pass det står Jean-Claude Camille François Van Varenberg är, tillsammans med två Volvo-lastbilar, huvudperson i ett av de mest virala klippen under år 2013.

Bakom reklamfilmen står den svenska reklambyrån Forsman & Bodenfors, som har lyckats med reklamkampanjer förut. Frågan är dock om de någonsin tidigare har lyckats så här bra. Faktum är att de har lyckats så bra att filmen kan komma att hamna på Louvren. Dock inte bredvid Mona Lisa, eller i samma trapphall som Nike från Samothrake. Filmen kommer att hamna på avdelningen för reklam, vilket ändå får ses som ett stort erkännande.

Så vad är det egentligen man vill säga med den här reklamfilmen? Den är trots allt inte gjord för att en reklambyrå i Stockholm ska bli representerad på Louvren. Det de säger i reklamfilmen är att de nya Volvo-lastbilarna har styrsystem som gör det möjligt att backa med större precision än någonsin tidigare. Man kan ju fråga sig om reklamfilmen är helt sanningsenlig. Till att börja med är Van Damme född 1960, och har ett tungt kokainmissbruk bakom sig. Han är säkert i bättre form än den tio år äldre Plura, men nog är det väl en stuntman som vi ser när kameran zoomar ut?

Stuntman eller ej, filmen är minst lika mycket reklam för Van Damme som för Volvo Lastvagnar. Att man bör vårda sitt ”personliga varumärke” är en mer utsliten klyscha än det allra mesta som kan sägas, men det man kommer ihåg efter att ha sett filmen är naturligtvis Van Damme. Dessutom är den, naturligtvis, mycket bra reklam för reklambyrån som ligger bakom den. Vilken annan kund vill inte jobba med den byrå som gjorde ”Van Damme-filmen”?