Bygg om din bil med bildelar från mekanisk verkstad

Bygga en bil från grunden, bygga om bilen till en trehjuling eller helt enkelt förändra den med små detaljer. Vad du än vill göra med bilen finns det vissa riktlinjer du måste följa för att den ska klara av besiktningen.

 

I Sverige är det tillåtet att både bygga sin bil från grunden, och att bygga om den bil du har. Det är ett svårt arbete och det kan krävas mycket för att bygget ska bli lyckat, som att kolla upp diverse regler gällande bygget eller de detaljer man vill byta ut på bilen. Det är en viss skillnad mellan att ändra en bil och att bygga om en. En ändring innefattar mindre justeringar och detaljer som exempelvis hjul, fjädring eller tillämpade plåtdelar från en mekanisk verkstad som exempelvis www.sarholms.se. En ombyggnad av bilen innefattar å andra sidan större förändringar. Dessa kan vara byten av växellåda, motor och bromssystem, eller att bygga om bilens form helt till exempelvis en trehjuling, vilket är något Vibilägare skriver om.

 

Regelverk för att bygga bil

Enligt en artikel på ltz.se är det första man bör göra vid en ombyggnad eller ändring av bilen att kolla upp reglerna. Detta kan man göra hos SFRO, vilket står för Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation. Där finns en handbok med detaljer över vad man kan och inte kan göra. Denna handbok är skriven av SFRO:s egna besiktningsmän och innehåller allt man behöver veta. Ombyggda fordon kontrolleras alltid av SFRO medan ändrade fordon enbart kontrolleras av Bilprovningen. Är fordonet byggt innan år 1969 behöver man enbart besiktiga bilen vartannat år, och man får även göra fler förändringar då färre regler gäller angående miljö och säkerhet. Det som huvudsakligen kontrolleras vid besiktningen är att fordonet har samma funktionalitet som originalet. För den som vill ha mer information om vad som gäller finns detta på SFRO.com.